fredag 29 maj 2015

Häck

Grannarna har fixat plantor till häcken. Det gick ganska snabbt att få ner dem i jorden eftersom det var förgrävt av maskin och mjuk härlig jord.

Det är en Måbärshäck.
Vi satte även ett par vinrankor idag som om ett antal år kanske blir lite insynsskydd på vår fina armeringsjärnsspaljé.
Det är ju pyttesmå... synd att vi inte kan ta med vår gamla, fina, täta. Får köpa något mer, snabbväxande, att sätta bredvid vinet.

Gjorde en liten plantering i stora zinkgruvan också. Hoppas det blir fint när alla växter blommar!

Erik fick denna superfina buske i födelsedagspresent, en Rönnspirea! Den åkte ner i jorden redan förra helgen och verkar trivas fint!





söndag 24 maj 2015

Kombinerad inflyttnings och 40-års fest

Då var det även dags för Erik att bli mogen. 40, det är stort!
Vi bjöd in släkt och vänner till mottagning/fest. De flesta långväga kunde ta in på enstjärniga pensionat Gulahuset, tror det blev 18 pers i gamla torpet. Det var tur att vi hade det kvar!
Det fick plats oväntat många sittande 

Totalt under dagen var vi 53 personer!!!
Och de hade med sig...


På bilden syns inte resa, hotell, föreställningen Ägd, presentkort på Ticknet, Plantagen och Intersport och massor av gott bubbel och vin! Stort tack till alla superfina presenter!

Vi bjöd på buffé, fika och tårta. Det verkar som att det gick hem

Vi körde tipspromenad och introquiz, så krönte Måns kvällen med att vi följde röstningen till segern!
Grattis Mums!


Tack till alla som ville komma och förgylla dagen och stort tack till våra föräldrar som hjälpt till på alla sätt!





torsdag 14 maj 2015

Gräs

När vi kom hem från Max fotbollsmatch idag frågade grannen om vi var intresserade av lite gräsmatta. De hade tagit i lite när de beställde till sin tomt. De hade mer än 100 kvm för mycket!
Gärna!
Vi har ju faktiskt sått en del... och velat lite om att "fuska" eller inte. Det vi sådde i höstas är lite fläckvis grönt. Sådden vi gjorde för över tre veckor sedan runt brunnslocket, kan man med lupp och lite god vilja ana några tappra sytrådstunna strån bland ogräsen

Vi ger upp, rullgräs är bättre!
Men det lägger sig inte själv, är helt ledbruten just nu! Det kan heller inte vänta tills man har tid/lust!
Det var ju en himla tur att vi gjort så mycket förarbete. Vi har fått mycket hjälp av mamma och pappa att rensa bort sten sedan tidigare. Grannen Yngve hjälpte till att köra ut den stora jordhögen vi hade på lut. Och idag, som av en händelse, var Kicki och Janne på besök så de tog bort ogräs och krattade jorden så vi överhuvudtaget kunde rulla ut gräset.

Men nu är det på plats! Vi fick en lagom stor plan till 7-mannamålet som vi fått av Jimmy. Det får komma på plats om ett par veckor när gräset fått beträdas!


Nu får vi snart ta tag i att beställa mer jord och lite mer gräs så vi får hela tomten täckt.
Tänk vad lite gräs kan göra...!


Här är förresten min lilla samling från gamla tomten i en pallkrage.
Rabarber, Orange lilja, Stjärnflocka och Kirgislök. Med vit Syren och Gullviva bredvid.









 



söndag 10 maj 2015

Nya möbler

Satt på Valborg och beställde lite möbler. Har tröttnat lite på IKEA och Mio men gillar prisklassen. 
Leveransen kom i fredags. Det blev en hallmöbel

 den fina tavlan ska upp på väggen såklart.
Ett soffbord

och en TV bänk

tänk bort sladdar, och så behöver vi en mycket större TV nu när vi fått större vardagsrum!



fredag 1 maj 2015

Inte långt kvar

Vi köpte 1000 skruvar, de tog slut igår!
Men nu är det mesta lagt, hoppas att regnvädret väntar lite så vi får det klart idag. Tur att Bauhaus har öppet första maj!

Inte helt lätt att få det att se rakt ut...