onsdag 30 april 2014

Sista april

Då var det sista april, men ingen registrerad fastighetsbeteckning... brevet från ordförande hade inte kommit fram igår. Varför är jag inte förvånad...?!
Och som en extra surprice idag hade någon råkat gräva av en elkabel. Undrar vem det kan vara?! Vi var utan el i över 6 timmar så det blev hämtpizza till middag. Mums



tisdag 29 april 2014

Grund

Efter många härliga dagar med sommartemperatur var det idag lite kyligare. Känns att det trots allt bara är april.
Det är märkligt hur liten en grund ser ut. Hur ska det få plats några rum på den ytan?! En väldig massa rör är det iaf...

Grannarna fick sina takstolar på plats idag. Ett annat sätt att bygga hus än vi har valt.

Vi kommer att få halvfärdiga väggblock som sätts ihop och får tak på sig direkt, istället för ett skelett som byggs på på plats.

Här far slutligen Willy iväg med sitt hjulhus som stått på vår tomt i slånbärssnåret. Otroligt att det klarar en färd efter att ha stått orört i över 10 år... hej då huset!

måndag 28 april 2014

Tomtarbetet fortsätter


Imorse kom Agne till jobbet i lastbil med frigolit på flaket.

Jag vet inte hur många lass med grus de kört hit till grunden...?

Här är den, eller ja formen till grunden. Gjuter gör de nästa vecka, alldeles för många lediga dagar denna vecka. Jag har aldrig i hela mitt liv känt att vi har för många röda dagar i Sverige...







fredag 25 april 2014

Uppskjutet

Husleveransen är uppskjuten 4 veckor... fastighetsbeteckningen är inte registrerad.
Alla har skrivit på och skickat in godkännande UTOM vår ordförande i vägföreningen. Skulle han också skriva på?! Synd bara att han flyttade för över ett år sedan och inte hade någon eftersändning! Brevet kom tillbaka till Lantmäteriet så de fick söka honom genom andra i vägföreningen.
Nu har han lovat skicka in dem senast måndag så de kan registrera fastigheten senast onsdag och skickar banken upp underlag till Umeå och spärrlistan kan upprättas så att vi kan få vårt hus... suck, ska det aldrig ta slut?!
Finns det någon mer käpp vi kan kasta in i hjulet?!!

torsdag 24 april 2014

Bankmöte

Idag jobbade jag hemma, så jag kunde ha lite koll när det åkte förbi något stort på vägen. Och det gjorde det...
Minst tre gånger kom denna bjässe fullastad med sten.
Björken rök tyvärr, den stod mitt på garageuppfarten. Här med en liten markduk under stenen.

Sen var det då dags för vårt möte med banken!
Det gick ju alldeles lysande, förutom... fastighetsbeteckningen!
Banken behöver en registrerad fastighetsbeteckning för att kunna ge ett byggkreditiv. Vår fastighetsreglering är ju klar, men det är 4 veckors överklagandetid om inte alla inblandade skrivit på och skickat in att förrättningen kan göras klar direkt. Så det är såklart inte gjort!
Mailade husförsäljaren så får vi se vad han säger... blir kanske uppskjuten leverans?!
Ska det aldrig bli färdigt? Det är hela tiden något...
Vi som var så glada att vi äntligen fått bygglovet, men det räckte inte!!!


onsdag 23 april 2014

Bygglov

Trots att beslutet togs den 10 april hade vi fortfarande inte fått bygglovet på papper. Imorgon ska vi till banken och då måste vi ha bygglovet med oss! Så jag ringde och jagade rätt på mailadressen till hon som skriver ut dem, mailade och väntade... 

Och till slut fick jag äntligen svar, med bygglovet på pdf.
Det hade blivit en jobbig väntan vid brevlådan imorgon annars!

tisdag 22 april 2014

Grävaren

Imorse hade vi ett kort möte med Agne som ska gräva på vår tomt. Pratade lite stenar, vad vi vill ha kvar och vad som måste bort. Sen kastade vi oss iväg till jobbet... när vi kom hem såg det ut som att han varit där en vecka, minst! Stenbumlingar låg i en fin hög och han har grävt ett stort meterdjupt hål där vårt hus kommer att stå.


måndag 21 april 2014

Röja på tomten

Vi hade ett ordentligt slånbärssnår som täckte halva tomten. Vi har sågat och röjt i flera omgångar och även fått hjälp av morfar o farfar.
Igår när vi kom hem från Sälen stod en grävmaskin på tomten, så idag blev det bråttom att röja så de ser vart de ska gräva!
Vi slet duktigt hela dagen, så ta da...



söndag 20 april 2014

Startbesked

Nästan fem år senare har vi nu äääääntligen fått vårt startbesked! Bygglovet är ännu inte utskrivet, men det godkändes torsdag 10 april på Plan- och byggnadsnämndens möte. Det har tagit orimligt lång tid och jag har svårt att se att bostadsbristen tas på allvar efter att ha tagit oss igenom processen att få ett bygglov. Tror att många skulle ha gett upp för länge sedan. Det måste vara något fel på myndigheter när man konstant känner sig motarbetad. De borde väl vara glada att vi vill satsa privata pengar på att bygga ett nytt hus, eller...?!