onsdag 2 september 2015

fredag 21 augusti 2015

Målar

Halvvägs... nej lite mer hann vi, men tanken var ju att bli klara med målningen under semestern. Riktigt så blev det inte!
Vi får skylla lite på vädret. Minst en rejäl störtskur varje dag är inte optimalt för en målare!
Efter ett halvår med grundmålat vitt hade vi vant oss vid det och tyckte att det var riktigt fint. Men meningen var ju att det skulle bli rött med vita knutar.

Vi började med carporten, eller Erik rättare sagt, han som gått på semester.


Huset känns lite mindre som rött, men det blir superfint!
Och nu har vi hunnit med två strykningar.



Nu saknas "bara" en hel del vitt. Foder, vindskivor och under takfoten. Där är det inte ens förgrundat!

Med fint blir det, när vi blir klara!

Växterna har trivts bra också, tills nu, när värmen kom.

Druvorna har börjat klättra.







måndag 15 juni 2015

Äntligen!

Nu kan vi äntligen fira!
Torpet är sålt och nycklarna överlämnade till nya ägare.
Nu kan vi fokusera på vårt nya boende!

SKÅL!!!

fredag 29 maj 2015

Häck

Grannarna har fixat plantor till häcken. Det gick ganska snabbt att få ner dem i jorden eftersom det var förgrävt av maskin och mjuk härlig jord.

Det är en Måbärshäck.
Vi satte även ett par vinrankor idag som om ett antal år kanske blir lite insynsskydd på vår fina armeringsjärnsspaljé.
Det är ju pyttesmå... synd att vi inte kan ta med vår gamla, fina, täta. Får köpa något mer, snabbväxande, att sätta bredvid vinet.

Gjorde en liten plantering i stora zinkgruvan också. Hoppas det blir fint när alla växter blommar!

Erik fick denna superfina buske i födelsedagspresent, en Rönnspirea! Den åkte ner i jorden redan förra helgen och verkar trivas fint!





söndag 24 maj 2015

Kombinerad inflyttnings och 40-års fest

Då var det även dags för Erik att bli mogen. 40, det är stort!
Vi bjöd in släkt och vänner till mottagning/fest. De flesta långväga kunde ta in på enstjärniga pensionat Gulahuset, tror det blev 18 pers i gamla torpet. Det var tur att vi hade det kvar!
Det fick plats oväntat många sittande 

Totalt under dagen var vi 53 personer!!!
Och de hade med sig...


På bilden syns inte resa, hotell, föreställningen Ägd, presentkort på Ticknet, Plantagen och Intersport och massor av gott bubbel och vin! Stort tack till alla superfina presenter!

Vi bjöd på buffé, fika och tårta. Det verkar som att det gick hem

Vi körde tipspromenad och introquiz, så krönte Måns kvällen med att vi följde röstningen till segern!
Grattis Mums!


Tack till alla som ville komma och förgylla dagen och stort tack till våra föräldrar som hjälpt till på alla sätt!





torsdag 14 maj 2015

Gräs

När vi kom hem från Max fotbollsmatch idag frågade grannen om vi var intresserade av lite gräsmatta. De hade tagit i lite när de beställde till sin tomt. De hade mer än 100 kvm för mycket!
Gärna!
Vi har ju faktiskt sått en del... och velat lite om att "fuska" eller inte. Det vi sådde i höstas är lite fläckvis grönt. Sådden vi gjorde för över tre veckor sedan runt brunnslocket, kan man med lupp och lite god vilja ana några tappra sytrådstunna strån bland ogräsen

Vi ger upp, rullgräs är bättre!
Men det lägger sig inte själv, är helt ledbruten just nu! Det kan heller inte vänta tills man har tid/lust!
Det var ju en himla tur att vi gjort så mycket förarbete. Vi har fått mycket hjälp av mamma och pappa att rensa bort sten sedan tidigare. Grannen Yngve hjälpte till att köra ut den stora jordhögen vi hade på lut. Och idag, som av en händelse, var Kicki och Janne på besök så de tog bort ogräs och krattade jorden så vi överhuvudtaget kunde rulla ut gräset.

Men nu är det på plats! Vi fick en lagom stor plan till 7-mannamålet som vi fått av Jimmy. Det får komma på plats om ett par veckor när gräset fått beträdas!


Nu får vi snart ta tag i att beställa mer jord och lite mer gräs så vi får hela tomten täckt.
Tänk vad lite gräs kan göra...!


Här är förresten min lilla samling från gamla tomten i en pallkrage.
Rabarber, Orange lilja, Stjärnflocka och Kirgislök. Med vit Syren och Gullviva bredvid.









 



söndag 10 maj 2015

Nya möbler

Satt på Valborg och beställde lite möbler. Har tröttnat lite på IKEA och Mio men gillar prisklassen. 
Leveransen kom i fredags. Det blev en hallmöbel

 den fina tavlan ska upp på väggen såklart.
Ett soffbord

och en TV bänk

tänk bort sladdar, och så behöver vi en mycket större TV nu när vi fått större vardagsrum!



fredag 1 maj 2015

Inte långt kvar

Vi köpte 1000 skruvar, de tog slut igår!
Men nu är det mesta lagt, hoppas att regnvädret väntar lite så vi får det klart idag. Tur att Bauhaus har öppet första maj!

Inte helt lätt att få det att se rakt ut...




söndag 26 april 2015

Skruva trall

Vi har kommit en bit på väg, trots fotbollsturneringar, tennisträning och simskola!



lördag 25 april 2015

söndag 19 april 2015

Altan

Nu är det hög tid att börja med altanen. Men eftersom vi varken har tid eller vet hur man gör, så har vi låtit några som kan sånt göra det! Vi hade tur som fick en annars fullbokad firma att ta detta mellan två andra jobb. Vi ska själva skruva trallen, men de gör grundarbetet och ram så det blir rakt och stabilt.
Vi har själva beställt hem virke, det kom i torsdags.




Och på fredag eftermiddag var det avvägt och ram på plats. Så med lite reglar till ser det ut som att vi vet vad vi ska göra nästa helg... blir man inte lite sugen på att komma och skruva lite, kanske?!



Någon...?!







fredag 13 mars 2015

Sängbord

Har handlat lite mer i vår nya favoritbutik, Mio.
Det är lite blandade känslor eftersom de i princip aldrig har det man vill ha hemma, så man får vänta någon vecka (ibland månader) efter att man bestämt sig. Och de kör numera IKEA stuket att man ska mecka ihop möblerna själv, med skillnaden att skruvhål inte riktigt har samma precision som IKEA faktiskt lyckats med. Men trots det gillar vi en hel del av deras sortiment och inte vansinnigt dyrt så vi med gott samvete kan byta ut något efter hand.
Denna gång var dock ett undantag, de kom färdigmonterade i kartong. Fick precis plats i golfen, men vi fick vänta en vecka på leverans... våra sängbord. Riktigt fina blev de! Så ska vi bara fixa till en sänggavel också när vi får tid!

torsdag 12 mars 2015

Torpet till salu igen

Då gör vi ett nytt försök med att sälja gamla torpet.
Trots att vi låtit förra köparen hyra för att få en chans att hinna få ihop pengarna, så slutar det med en ny försäljning. Inte lika fina bilder som när vi stajlat till det förra gången. Tomma rum är helt enkelt inte lika fina!
Vi får hoppas på att tidpunkten är lite bättre nu; minusränta, få konkurrerande objekt, stigande huspriser, högre utgångsbud...

Förra gången blev det ingen bild på bara kaminen, den ser fin ut!



lördag 14 februari 2015

Lilla badrummet

Vi har ju investerat i en badrumsmöbel till grabbarnas badrum också, så de åtminstone har möjligheten att hänga upp sin blöta handduk... precis som att det skulle hjälpa!


torsdag 12 februari 2015

Inredning badrum

Härligt med sol och snö, det har varit alldeles för lite av den kombinationen denna vinter. Härlig utsikt från köksfönstret med sol och dimma över åkrarna

Vi har fått till lite förvaring i badrummet, till alla 1000 prytlar man (läs jag) samlat på sig och inte kan slänga...

Vi är glada att vi satte in ett bubbelbadkar också, inte ett helt självklart val.
Det är riktigt nice och framförallt uppskattat av barnen!





tisdag 10 februari 2015

Äntligen lite ljus...

Två mörka månader har gått, men äntligen kom lite sol. Genast blev jag lite fotosugen!

Julen är som sagt över och adventsstakarna undanplockade sedan länge...

Bordet vi väntade på och blivit lovade v.46-47 kom i torsdags, tackar Mio! Så i lördags fick vi låna ett släp och hämta det själva. För att få det hemkört som de lovat hade vi inte fått det än. Men det är jättefint, och stort! Och det var svintungt!

Vi har även fixat hatthylla, så nu kan gästerna komma finvägen!

Soffan fick vi före jul, och börjar så smått bli lite insutten. Den var verkligen stenhård när den kom.

Vi har fått undan nästan alla kartonger och har inte längre behov av en stapel framför sovrumsfönstret. Voilà...

en lamellgardin blir perfekt för fönster och dörr där inne!