onsdag 19 november 2014

Flytt pågår...

Inte mycket att ta bilder på just nu. Det är mörkt när vi kommer hem från jobbet och i övrigt är det allmänt grått. Två soltimmar hittills i november! Men vi gör några framsteg varje dag, nästan...

När vi började packa upp visade det sig att det var väldigt snålt tilltaget med hyllor i garderoberna. Har kompletterat med lådor och hyllplan i vår elfa garderob, men till resten var vi tvugna att beställa från HTH Danmark... så vi kom av oss lite i uppackningen. Hoppas på snabb leverans!
En liten matplats har vi lyckats få till i köket. Den är tänkt till mellis och kanske frukost, men nu intar vi alla måltider här i väntan på matbordsleveransen.

Ny fin postlåda är på plats, fastgjuten bredvid vår gamla. Den får bli kvar i torpets ägo!

Ser lite sned ut på bilden, men det kan vara att den är det enda som är rakt...



söndag 9 november 2014

Inflyttning



Nu sitter vi här i köket och ska sova vår första natt i nya huset. Det känns helt overkligt!
Vi har fått ovärderlig flytthjälp idag av Kicki, Janne, Ricard, Pernilla, Åsa och Jonas!
Stort tack för hjälpen!
Det gapar fortfarande väldigt tomt i vardagsrummet eftersom möblerna vi beställt från Mio inte kommer än på några veckor.
Bord och stolar hittar jag inga bilder på, men det är ett jättefint stor vitoljat ekbord med stolar.
Soffan blir denna, fast med ett helt annat tyg i mullvadsfärg. Leverans före jul...
Sen har vi lampan, det enda som är på plats redan. Är det månen, kosmos, eller är det helt enkelt bara en helt vanlig, fast lite ovanlig lampa...

Jag tycker i alla fall jättemycket om den!
Nu är vårt hus dessutom med på internet, Uppsalas lokala sida har lagt ut några bilder!

Grabbarna sover redan gott i sina nya rum, dags för oss att gå och inviga sovrummet...
Godnatt!


måndag 3 november 2014

Tillträde

I torsdags, 31oktober, 4 veckor tidigare än vi först trott, fick vi tillträde!
Slutbesiktiningen gick igenom trots några utstående punkter.
En spräckt klinkerplatta, några saknade fogar och framförallt ingen isolering på vinden.
Vi har inte haft någon brådska att flytta in eftersom det har varit ganska kallt! Gjorde några brasor i öppna spisen under helgen för att få lite behaglig temperatur.
Nu är isoleringen på plats och övriga punkter åtgärdade. Så vi börjar lite smått packa och handla lite nya grejer. Kul, men svårt!



fredag 24 oktober 2014

Kontrollbesiktning

Besiktningen gick bra! Inga större fel, bara småskador som ska rättas till.
Representanten från Myresjöhus hade själv tagit några bilder och frågade om de fick använda dem till deras hemsida... inte bara vi som tycker att det är väldigt fint!








Och nu är byggbodarna borta!








söndag 19 oktober 2014

Snart kontrollbesiktning

På tisdag är det kontrollbesiktning. Vet inte hur mycket som måste vara klart då, men det kan inte vara mycket kvar!
Pappen är borta så man ser våra fina golv

barnens vardagsrum och rum

köket

men i tvättstugan verkar de fortfarande ha lite kvar att göra! 








torsdag 16 oktober 2014

Öppenspis

En karl på taket!

Nu är skorstenen och vår öppna spis på plats, mysigt!
Här kommer vi förhoppningsvis bara behöva elda för mysfaktorn.

På tal om mys, utebelysning är vi inte bortskämda med här ute på vischan.
Nu både i carporten...

...och vid entrén 




fredag 10 oktober 2014

Kakelmöte

Idag var en stor dag! Jag fick gå in i huset för första gången! (Erik smet in en liten sväng häromveckan)
Vi hade möte med kakelsättaren för att kolla över detaljer och välja fog.
Det var verkligen superfint!
De är ju så himla snabba! Köket är redan på plats.



Grabbarnas rum och vardagsrum


Och vårt sovrum som är det enda med lite mörk tapet.


Inga kanonbilder, men man blir lite stissig när man inte vill vara ivägen för snickarna och vill se allt!
Börjar kännas som på riktigt nu, det är verkligen vi som ska bo här!
Vi behöver nya möbler!!!






onsdag 8 oktober 2014

Målning

Se så städat och fint vi har!

När vi kikade in igår såg vi att golven var lagda och täckta. Dessutom så är alla tak målade.
De är så himla snabba!
Så imorse kom plattsättarna. De var här halva dagen, så lite tätskikt kanske?



fredag 3 oktober 2014

Badrum

På tal om toaletter... vi beställde badrumsmöbler för länge sedan. För någon vecka sedan hörde de av sig och sa att tyvärr så har det vi valt utgått ur sortimentet. Vi har ju dessutom valt kakel utifrån dem, men vi får kanske vara glada för att vi inte längre får välja valnöt, vilket tydligen är hopplöst omodernt just nu! Vi har därför valt detta handfat från Vedums sortiment istället.


onsdag 1 oktober 2014

Målardags

Det går undan där inne nu, mycket gips är på plats. Det som såg litet och pluttigt ut från början ser klart rymligare ut nu, såhär lite utifrån.

Enligt rykten ska målaren komma imorgon. Det är riktigt fint och städat i barndelen!
Idag kom en leverans till bygget...


...med...

... toaletter! Och lite andra mer svårdefinierade kartonger.


lördag 27 september 2014

Tomt

Igår när vi kom hem var träden och fårhuset borta, de har börjat röja på granntomten. Vad öppet och fint det blev!

Vi blev lite sugna själva, så vi gick från djungel...

...till "gräsmatta"!




tisdag 23 september 2014

Innerväggar

Isoleringen har fått komma inomhus och in i väggarna. Skivor och gips börjar sättas på plats

Är det kvällsskiftet som kör... 

nej, det är bara någon som glömt lyset på!

söndag 21 september 2014

Lyse till carporten

Elektrikern har varit och satt upp spottar och eluttag i vår carport.
Det kommer att bli så ljust och fint här ute när man kommer hem på kvällen. Inte som nu när vi kliver ut i beckmörkret! Och uttag till motorvärmare så vi slipper kalla bilar på morgonen.

Det är inte så många veckor kvar innan det ska vara ett kök här. Antar att det går fort när de väl sätter igång, för nu har det inte hänt just någonting på ganska länge... inte något som syns i alla fall.


tisdag 9 september 2014

Kikat in genom fönstren

Det mesta händer innanför väggarna nu. Svårt att ha koll eftersom vi inte får komma in.
Men vi kan ju kika in genom fönstren!
De flesta innerväggar och tak är uppe. Invändig el är dragen, elfirman hörde av sig om lite detaljer förra veckan

Vi ser hur rummen börjar ta form, här är staplar med väggskivor i killarnas allrum och ett sovrum var.

Vardagsrummet sett från köksfönstret...

... köksväggen och entrén sett från vardagsrumsfönstret





måndag 25 augusti 2014

Städat o fint

Lite uppdateringar från bygget.
Vi har haft mer fokus på gamla torpet i några veckor nu med mäklare, styling och fotografering. För att inte nämna röja och städa! Tänk om man alltid hade så fint som nu...

Nåväl, de har röjt och städat på nybygget också!
Carporten ser ut att vara klar

Groventren har fått en riktig dörr

Fint!

Men torpet ligger inte långt borta!